Application logoSelect language Select language

2020
2020-10-04 - Honda RC30 och RC45
Tillbaka
Det officiella namnet på Honda RC30 är Honda VFR750R, men den kallas oftast för RC30. Den tillverkades i ett antal av 4 782 stycken för att uppfylla homologeringskraven för att kunna tävla i världsmästerskapen i Superbike.

Det officiella namnet på Honda RC45 är Honda RVF750R, men den kallas oftast för RC45. Den tillverkades i ett antal av endast 200 stycken för att uppfylla homologeringskraven för att kunna tävla i världsmästerskapen i Superbike. Den gör den därmed till en av de mest sällsynta cyklar som Honda tillverkat.
Honda RC30
Honda RC30 introducerades i Japan 1987, i Europa 1988 och i USA 1990. Fred Merkel vann VM både 1988 och 1989 på den. Båda dessa år, plus 1990, tog Honda också hem konstruktörsmästerskapen med RC30.
- Den fyrcylindriga 748 cc vätskekylda V4-motorn har en 360° "big bang" vevaxel.
- Borrning/slag är 70 mm/48,6 mm.
- 118 hk vid 11 000 rpm.
- 6-växlad låda med extremt hög första växel (132 km/h).
- Vridmoment 70 Nm vid 7 000 rpm.
- Torrvikt 180 kg.
- Bränsletank 18 l.
- Topphastighet 246 km/h.

Honda RC45
Vid tillverkningen av Honda RC45 tog man tillvara på erfarenheterna från den framgångsrika Honda RC30 och från Hondas RVF enduranceracers, men även från den nyligen introducerade NR750 med ovalkolvar.
Några skillnader jämfört med Honda RC30 är:
- Borrning/slag är 72 mm/46 mm. Det ger högre varvtal vid samma kolvhastighet.
- Tre kolvringar jämfört med två på RC30.
- 26° ventilvinkel jämfört med 38° på RC30.
- Bränsleinsprutning jämfört med förgasare på RC30.
- Någor skarpare framgaffelvinkel.
Diary photo
Honda RC30
Diary photo
Honda RC45
Titta in under menyn "Konstfoton" där större bilder på dessa motorcyklar är publicerade!
Tillbaka